29/09/2016

Du kan træne din tilstedeværelse.

Til trods for sommervejr i september, så er de fleste af os, nu også mentalt,kommet hjem fra ferie. Hjem til den vante hverdag. Der hvor vi kender tingene og deres plads. Men måske kender vi dem lidt for godt? Måske er vores hjerner blevet ”dovne”? Hvis du har prøvet at handle ind i udlandet mens du var på ferie, så ved du måske hvad jeg taler om. Som da jeg stod i et italiensk supermarked alt for længe og stirrede fascineret på det ene vaskemiddelprodukt efter det andet. Der var ikke længere de velkendte danske mærker på hylderne! Hvad skulle jeg nu vælge? Hvad vælger jeg egentlig ud fra? Farve? Duft? Økologi? Indholdslisten? Designet? Prisen? Skrifttypen på produktet? Pludselig var jeg helt vågen og til stedet i nuet… Mens jeg handlede noget så ordinært som vaskemiddel. Hjemme i Danmark har jeg tre vaskemiddelmærker jeg uden overhovedet at tænke over, automatisk hiver ned fra hylden i Netto. Det er blevet en så indgroet vane, at jeg ikke længere sætter spørgsmålstegn ved mit valg af dem. Autopiloten er slået til og det går ud over tilstedeværelse i nuet. En egenskab som er noget af det vigtigste, når vi kommunikerer.   At være tilstede i nuet er ikke en mystisk spirituelt gave, men en evne der kan læres, optrænes og skal holdes ved lige – så man bliver ved med at være dygtigt til at kommunikere. ”At kalde ting noget andet” ! En simpel øvelse du selv kan prøve er “At kalde ting noget andet” end det virkeligt er. Kig dig omkring i rummet. Hvad ser du? Hvordan ser det ud? (brug ca. 30 sek. på dette) Sæt alarmen på din telefon til mindst 2 ½ minut. Op og stå ! Indtil alarmen ringer, peger du på alle mulige ting du får øje på. Gør det helt klart […]
21/03/2017

Har du styr på vejrtrækningen?

Hvis nogen siger ”Ta´ lige en lige en dyb vejrtrækning” så kan være en påmindelse om at noget går for hurtigt. Man lige skal slappe lidt af… komme ned i gear. Og netop det sidste er noget mange af os ønsker af få ud af eksempelvis at holde ferie. Ned i tempo. Slappe af. Lige ta’ en dyb vejrtrækning. Få luft til det der kommer. Det vi skal overskue.På mange måder er det et godt billede,- både praktisk og mentalt på det der sker når jeg arbejder med mennesker i Be by Bilsbo. Mennesker som gerne vil være bedre til at udtrykke sig, som sig selv eller foran et publikum. Det starter med en dyb vejrtrækning. Helt ned i maven. Overraskende nok, så er der mange af os som trækker vejret meget overfladisk og i brystkassen. Hvis vi også gør det lige før vi skal præsterer og måske ovenikøbet er nervøse, så er det en uhensigtsmæssig cocktail. Vi bliver anspændte i stemmen, vi får ikke ilt nok, Hjernen reagerer efter et urgammelt forsvarsmønster om at kæmpe, flygte eller fryse… og det hele afspejles desværre i kropssproget. Du kan hjælpe din krop, stemme og kropssprog. Meget enkelt. Ta’ en dyb vejrtrækning. Så får du ilt til hjernen. Den dybe vejrtrækning kan også bruges mentalt til at få fokus på det du skal. Så du er tilstede… lige nu. Hvordan trækker man så vejret dybt? Du kan i hvert fald mærke om du gør det, ved at placerer en flad hånd over navlen. Når du trækker vejret IND så bør din mave gå UD. Og når du puster ud, så sænker den sig helt automatisk. I starten skal du nok være ekstra bevidst og måske ligefrem tvinge maven til at samarbejde. Du kan med fordel også ligge dig fladt på ryggen og […]