Du kan træne din tilstedeværelse.
29/09/2016
Har du styr på vejrtrækningen?
21/03/2017
Vis alle

Hvornår skal vi øve os i at være “på”?

”Hurra har lige løbet en kilometer” sådan skrev en af mine tidligere kollegaer i en statusopdatering på Facebook.

Jeg er ikke stolt af at indrømme det, men min første tanke var ”Hvad, synes du virkelig at det er noget at blærer sig med på Facebook? 1 km. Really?”. Nogle uger efter lagde jeg mærke til en ny statusopdatering fra samme person ”Så er dagens kilometer vel overstået” – og et smilende foto af ham. Igen tænkte jeg ”Tænk at han gider alt det besvær med løbetøj, sko, bad bagefter – for én enkelt sølle kilometer”.

Naturligvis skyldtes min reaktion at JEG ikke gider tage løbetøjet på for at løbe en enkelt kilometer. 1 kilometer, for så at skulle igennem hele badeshowet med vådt hår og efterfølgende bruge tid og kræfter på tøjvask. Næ nej, så er det da meget bedre dagligt, at prøve at overtale mig selv til at komme ud på en 5 kilometer løbetur, hvor de dårlige undskyldninger alt for ofte vinder over motivationen og løbetøjet ligger fint foldet i klædeskabet – ubrugt.

 

Det gik op for mig at det var min egen misundelse der var på spil. Misundelse over at min tidligere kollegaer var i gang med at opbygge en rutine omkring motion. Noget jeg på ingen måder har. Det er alt eller intet for mig. Misundelse over at han HVER dag fik taget sig sammen til at komme af sted. Min egen taktik havde åbenlyst ikke virket. Når jeg endelig kom af sted på en løbetur så piskede jeg mig selv til aldrig at komme ned og gå lidt, men insisterende på at samtlige kilometer SKULLE foregå i løb – så jeg med et tomatfarvet ansigt kunne nyde udstrækningen efterfølgende og føle at jeg havde opnået noget. Men opnået hvad?

Og hvorfor er det så interessant for dig at vide ?

Det er der fordi det handler om at opbygge en rutine og øve sig på det man gerne vil være god til.

Hvis du gerne vil være god til at public speake så nytter det ikke noget, at du kun får det afprøvet når du er på. Du skal øve dig indimellem så du kan høste resultatet af din træning når du så er på – og blive ved med at skubbe grænserne for hvad du kan og gør.

Hvorfor udsætte sig selv for unødig bekymring, pres og stress som kun fjerner fokus fra din præstation. Hvorfor gøre det mere besværligt at finde overskud og overblik ? Du har bedre ting at bruge din energi og opmærksomhed på; nemlig at være, og at være tilstede.

Det er derfor du skal øve dig i at være på. En god start kan være selvobservation. Så vi er fuldt bevidste om vores udgangspunkt.

Læg mærke til hvad er din nuværende strategi er. Hvordan forbereder du dig ? Hvad tænker, føler og mærker du lige før, under og efter du har været på? Det er en rigtig god idé at skrive det ned over en periode. Når vi bliver opmærksomme på vores mønstre så er det meget lettere at lave en målsætning for hvad vi gerne vil have i stedet for det som ikke virker optimalt. Så kan vi kan både se og fejre vores forbedringer.

…Og hvordan går det så med min tidligere kollega? Her et år efter kan jeg se på facebook at han regelmæssigt med løber og antallet af kilometer er endda udvidet markant… Jeg selv har ikke været ude og løbe i fem uger!